Information inför Örebrocupen Handboll

Örebrocupen Handboll 2021 kommer att ta emot cirka 90 lag för spelare födda 2009-2005. Under sommaren planerade vi för att ta emot drygt 130 lag och hade som mest 120 godkända lag i mitten på augusti.

Till följd av handbollsförbundets restriktioner som kom i slutet av augusti tvingades vi att minska antalet deltagande lag för att följa de nya restriktionerna. Beklagligt att vi tvingats tacka nej till lag, vi hoppas intresset för cupen fortsätter att finnas till 2022.

Länk till handbollsförbundets restriktioner 1: https://www.svenskhandboll.se/globalassets/svenska-handbollforbundet/dokument/svenska-handbollforbundet/corona-20-augusti-2021.pdf

Länk till handbollsförbundets restriktioner 2: https://www.svenskhandboll.se/globalassets/svenska-handbollforbundet/dokument/svenska-handbollforbundet/corona-turneringar-augusti-2021.pdf

Vi kommer likt föregående år behöva förhålla oss till ett antal restriktioner för att säkerställa en smittsäker och bra turnering för de deltagande spelarna. Vi önskar att lagledare för våra besökande lag länkar till denna nyhet på lagets hemsida och skickar ut information till föräldrar och supporters i laget för att säkerställa att cupen blir en så bra upplevelse som möjligt för alla inblandade.

- Cupen kommer inte tillåta allmän publik i hallarna. Vi kommer livesända alla matcher på SolidSport, separat nyhet om detta kommer imorgon.

- Varje lag kommer tillåtas maximalt fem medresande chaufförer inträde till hallarna i samband med att laget spelar sin match. Dessa fem måste vara samma under hela turneringen. För att komma in krävs ett uppvisande av vårt rosa cuparmband som ska sitta runt handleden på åskådaren. Sitter inte armbandet på åskådaren kommer inte inträde beviljas. För att få cuparmband till maximalt fem medresande chaufförer måste dessa vara registrerade på Cup Manager under fliken "Ledare", där registrerar ni de medresande som Föräldrar.

- Vi kommer sprida ut övernattande lag på fler och större skolor än vi vanligtvis använder för att kunna sprida ut lagen så mycket som möjligt. Vid varje ingång ska det finnas handsprit att använda. Lagen kommer få toaletter och ingångar uppmärkta med skyltar.

- Uppvärmning innan match sker med fördel utomhus för att minimera trängsel, ta med kläder och utrustning för att kunna vara utomhus innan matcherna. Lagen får tillgång till plan max fem minuter innan matchens start.

- Vid varje matchtillfälle får det i hallen vara maximalt fyra ledare per lag på avbytarbänken, ledare ska vara registrerade i Cup Manager som ledare och bära samma svarta armband runt handleden som spelarna kommer ha. Utöver ledarna får det vara två domare, två personer i sekretariatet, 3 förbundsdelegater samt nödvändiga volontärer och personal från ÖSK Ungdom i hallen.

- Ett omklädningsrumsschema för varje hall kommer att upprättas. Lag som bor på skola kommer att prioriteras, hotellag kommer i första hand få sköta ombyte innan och efter på hotellet. Lag som inte bor via cupen kommer erbjudas möjlighet till omklädningsrum i samband med lagets match baserat på reseavstånd till cupen. Lokala lag som tillhör Örebro Län kommer i första hand inte erbjudas omklädningsrum.
Schemat kommer publiceras under kommande vecka.

- Viktigt att de lag som spelat match lämnar arenan så snabbt som möjligt efter matchen för att ge funktionärer möjlighet att städa av använda ytor. Om alla samarbetar kan lagen som ska spela match snabbare komma in i hallen vilket alla lag vill. Efter att laget har spelat match och ska lämna sitt omklädningsrum kommer det finnas ytdesinfektion för att kunna göra rent omklädningsrummet. Om deltagande lag tillsammans med våra funktionärer kan vara noggranna med att städa alla omklädningsrum kommer allas upplevelse bli trevligare och smittsäkrare.

- Mellan varje matchblock, det vill säga när åtta lag har spelat färdigt sina matcher, kommer vi stänga hallen för att städa i enlighet med rådande protokoll från förbundet. Under tiden kommer alla ytor att torkas med ytdesinfektion och mikrofiberdukar enligt branschstandard.

- Övernattande lag kommer serveras matlådor från MerSmak. Vi har tagit fram en 100 gram större matlåda än förra året för att tillgodose spelarnas behov av mat. En matlåda kommer inte kunna ersätta skolbuffé men vi hoppas att denna matlåda kommer vara tillräcklig. Ett tips är att ta med frukt eller annat mellanmål till spelarna med tanke på det komprimerade spelschemat. Årets matlådor är ungefär tre gånger så dyra per person som skolbuffén vi vanligtvis serverar.

Informationen kan komma att ändras eller tillkomma om förutsättningarna ändras innan cupen startar, om så blir fallet kommer lagen att uppdateras via Cup Manager.

Nu ser vi fram emot att landets ungdomar får komma iväg och spela handbollscup igen, fantastiskt kul!